Udnyt standard NAV

Standard NAV understøtter og optimerer nye forretningsområder

Virksomheden 3D Logistik stod over for at starte nyt forretningsområde op, som stillede helt nye krav til forretningsprocesserne. Ricki Johnsen, Warehouse Manager hos 3D Logistik, beskriver her virksomhedens udfordringer, og hvordan de i dag udnytter alle kroge i den eksisterende NAV 2013 løsning og med et minimum af tilretninger og tilpasninger understøtter det nye og succesfulde forretningsområde.


Ricki Johnsen, Warehouse Manager, 3D LogistikUdfordringen
I 2015 ønskede 3D Logistik at starte et nyt forretningsområde inden for håndkøbsmedicin til detailhandlen, hvor de ville tilbyde at fungere som lagerhotel og sikre håndtering og distribution. For at få lægemiddelstyrelsens godkendelse til håndtering og opbevaring af medicin (§39 tilladelse - også kaldet GDP tilladelse) krævede det, at 3D Logistik skulle oprette et dedikeret temperaturovervåget lager til håndtering af medicin. Derudover var det nødvendig med specialindrettede biler, scanning via PDA ved levering, LOT styring og elektronisk dataudveksling (EDI). De nye forretningsprocesser skulle understøttes af den nuværende NAV 2013 løsning.

Løsningen
For at understøtte de nye krav og behov skulle NAV udnyttes i alle kroge.  Premisen om at ”køre standard NAV” blev sat i værk af C2IT. Ricki Johnsen fra 3D Logistik fortæller: ”Vi blev udfordret af C2IT på vores ønsker om nye tilpasninger – og ud fra devisen ”muligheder før udvikling” endte det med, at tilpasninger og tilretninger blev begrænset til et minimum”.  En af de tilpasninger, der blev udviklet og har fungeret fra dag ét, er lagermatch. I praksis fungerer lagermatch ved, at der på dagsniveau generes en samlet fil over beholdningen af varer på 3D Logistiks lager, når alle ordrer er håndteret. Filen sendes efterfølgende til samarbejdspartnerne COOP og Reitan. Dermed kan de respektive beholdninger nemt afstemmes.

For at 3D Logistik kunne indgå et samarbejde med COOP og Reitan krævede det, at 3D Logistik understøttede elektronisk dataudveksling. Da C2IT i forvejen er samarbejdspartner med Reitan Distribution, var det oplagt at udvikle dataudvekslingen i NAV i fællesskab. Hos COOP var scenen lidt en anden. Her blev C2IT’s samarbejdspartner TrueCommerce valgt til levering af EDI-delen. 

En af de parametre, der adskiller C2IT fra andre NAV huse, er C2IT’s ønske om, at konsulenter og udviklere primært skal arbejde ude hos kunderne, da det giver mange fordele. Det bekræftes af Ricki Johnsen, som forklarer: ”Der blev i forbindelse med EDI implementeringen sparet mange timer, ved at alle tre parter sad sammen og foretog udvikling og test i tæt samarbejde frem for at kommunikere via mail og føre dialogen gennem tredjemand”.

Da 3D Logistik arbejder med toholdsskift, krævede det i opstarten ekstra driftssupport uden for normal åbningstid. Til en start blev det løst på traditionel vis, ved at C2IT havde dedikeret support via mail og telefon. Efterhånden som 3D Logistik blev mere fortrolige med de nye arbejdsprocesser, blev der i NAV bygget en platform til fejlsøgning. Fejlsøgningsplatformen sikrer, at 3D logistik selv kan finde og til dels selv udbedre fejl. Den direkte C2IT NAV support blev efterfølgende elimineret til et minimum.

Succes
Det nye forretningsområde, Medical, er blevet så stor en succes, at der nu er 6 medarbejdere dedikeret til forretningsområdet. Medical udgør en stor del af 3D Logistiks forretning, og det forventes at være et forretningsområde i vækst de kommende år. De tilpasninger og tilretninger, der er lavet i NAV, er holdt på et minimum. Den elektroniske dataudveksling sikrer en hurtig og fejlfri ordrebehandling, og kombineret med standard warehouse management i NAV er det muligt at skalere løsningen til den forventede vækst uden yderligere tilpasninger.

Næste skridt
3D Logistik tænker allerede videre i Medical-området. ”Vi får henvendelser fra mulige nye samarbejdspartnere og vi overvejer, hvordan Medical forretningen kan optimeres. Det næste skridt kan være en håndscanner løsning, der kan optimere pluk og delvis automatisere den efterfølgende bogføring. Desuden har vi en opgradering til NAV 2017 på tegnebrættet”, fortæller Ricki Johnsen afslutningsvist.  

 
3D Logistik

3D Logistik3D Logistik A/S er en mindre uafhængig danskejet logistikvirksomhed med 25 ansatte i administrationen og 60 særligt udvalgte vognmænd på vejene. Virksomheden ejes 100% af Steen Møller.

3D Logistik har skræddersyede løsninger inden for 5 hovedområder:

  • Distribution i Danmark
  • Expressforsendelser, Danmark samt udland
  • Kurerkørsel, direkte fra A til B
  • Medicinlogistik: Import, kontrol samt distribution
  • Lagerlogistik.

Se mere på http://3dlogistik.dk/

 

Spørgsmål?

Vil du vide mere om Microsoft Dynamics NAV og hvilken forskel det kan gøre for din virksomhed? Så læs mere her eller kontakt Lars Christiansen på telefon 25 55 59 40 eller mail lch@c2it.dk

Det er ikke sikkert du kender os, men du kender helt sikkert vores kunder...

;